Rumoer rond Heineken’s ‘anti-bier’ commercial

N et op de buis, een nieuwe
commercial van Heineken. Maar de boodschap is anders dan verwacht. De brouwer
wijst de bierdrinker op het belang van verantwoord drinkgedrag. Het filmpje
roept discussie op. Sommigen vinden de boodschap onduidelijk, anderen zelfs
hypocriet.

De slogan, bedacht door het
Nederlandse reclamebureau van Heineken, TBWA, luidt: ‘Besef goed wat je met
alcohol doet.’ Een bierdrinker laat op een terrasjes zijn flesje Heineken
omvallen, een blindegeleidehond likt het op van de grond. De blinde man loopt
weg met zijn hond, maar de trouwe labrador blijkt onder de invloed en zwalkt.
Zie filmpje: www.youtube.com/watch?v=77fuHM_Whhs

Hoewel een kundig gemaakt filmpje
uit de koker van reclamebureau JWT in Italie, klinkt er in de Nederlandse reclamewereld
kritiek dat de boodschap niet duidelijk is. Met name jongeren moeten zich beter
inhouden met drank –zij zijn de ‘’probleemgroep’’ – maar Heineken spreekt ze
niet rechtstreeks aan. Bovendien is er ook een discussie ontstaan of Heineken
nu de aangewezen partij is om uitgerekend aan deze vorm van Maatschappelijk
Verantwoord Ondernemen (MVO) te doen. Want de brouwerij wil toch het liefst zo
veel mogelijk bier verkopen, zou je zeggen.

Tenslotte is er, als gevolg van
dit filmpje, een meningsverschil ontstaan tussen Heineken en
het
Nationaal Gezondheidsinstituut. Het NIGZ wil dat de bierbrouwer samen met het
ministerie van Volksgezondheid een onafhankelijk fonds voor de aanpak van
alcoholmisbruik financieel gaat ondersteunen met vele miljoenen euro’s. Het
NIGZ noemt het filmpje ‘een belangrijke stap.’ Maar volgens het instituut is er
meer nodig. Het instituut wil een integrale aanpak met gemeenten, scholen,
horeca en sportclubs via dat fonds.

Heineken wil niet de gevraagde 10 miljoen euro daar niet in steken, want
ziet niets in niets in collectieve financiering. Erik Korthals Altes, algemeen
directeur Heineken Brouwerijen, meldt dat het terecht is ‘het belang om
gezamenlijk het probleem van alcoholmisbruik onder jongeren aan te pakken’ te
onderstrepen. Dan zegt hij: ‘Uitgangspunt van de landelijke Werkgroep Alcohol
en Jongeren is daarom dat we gezamenlijk optrekken, echter ieder vanuit zijn
eigen rol en verantwoordelijkheid.’ De overheid moet maar extra over de brug
komen, is de mening van de Heineken-baas.

Lees ook:‘Anti-alcoholcampagnes ook voor ouders’ – Gezondheidsinstituut
Lees ook:Heineken spreekt ouders aan over ‘alcohol onder de 16′
Lees ook:Nova: ‘Branche blokkeert reclameverbod alcohol’
Lees ook:Anti-blow-campagne Trimbos Instituut van start
Lees ook:De zatlap en ‘t blonde stuk (‘Te veel drinken heeft nooit leuke gevolgen’)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.