Fortis, Nokia in ‘meelopende’ commercials Schiphol

Sync Movie, de bewegende, ‘'meelopende'' commercials -we schreven er in november al over- is definitief als nieuw reclame- object van start gegaan op Schiphol. De eerste adverteerders zijn Fortis, See Buy Fly en Nokia. Het systeem is ontwikkeld door de jonge Chinese ondernemer Xiaogang Mao, die vanuit de Technische Universiteit Eindhoven en zijn bedrijf How Tech werkt. In Amsterdam werd samengewerkt met Schiphol Media. Leuk dat hij succes heeft. ‘'Mijn grote droom is om de Sync Movie groot te lanceren tijdens de Olympische Spelen in Peking. Er zijn al

contacten'', zei Mao een paar maanden geleden. ''Maar eerst wil ik dit op meer luchthavens in Europa installeren. Er zijn besprekingen gaande met de luchthavens van Frankfurt, München en Hamburg. Het kan snel gaan." .

Het Sync Movie-systeem wordt opgebouwd in de pieren G en M, waar elk jaar 3,5 miljoen luchtreizigers op de band passeren. Twaalf projectoren, aangestuurd door speciale software, zenden de beelden naar een 36 meter lang scherm. Vanuit Eindhoven gecontroleerd. De hele week door, 16 uur per dag.

Mao: „Bedrijven die reclame maken zijn voortdurend op zoek naar middelen om hun boodschap op een aparte manier te brengen. Dit is zo'n manier. Je grijpt de aandacht van mensen en je laat die niet los. Je kunt daar ook mee spelen. De film iets harder laten lopen bijvoorbeeld, zodat je een wedstrijdje krijgt."

Lees ook:Mao wil met wandelende reclamebeelden naar China
Lees ook:Schiphol ‘loopt binnen’ met parkeergeld, maakt vrolijk reclame voor ‘Smartparking’
Lees ook:Website ”Een heldere kijk op Schiphol” is knappe reclame/PR
Lees ook:Smakelijk internet eten bij alle restaurants McDonald’s
Lees ook:Tarique Arsiwalla van Protix krijgt ondernemersprijs Schiphol Go Multinational meldt advertentie

12 reacties op “Fortis, Nokia in ‘meelopende’ commercials Schiphol

  1. Ad en Marie Jansen

    Wat heb je hier nou aan? Alsof er op Schiphol nog geen reclame genoeg aan de mensen wordt opgedrongen met allerlei grote borden en zuilen. Vaak gaat het ook nog eens om bedrijven die toch al niet veel scrupules hebben wat betreft hun reclamepraktijken, zoals ING en Heineken.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Redactie, Michael

    Reclame als exportproduct, wat willen we nog meer? Is gewoon leuk, en zeker niet irritant. En brengt geld op, waarmee weer nuttige dingen kunnen worden gedaan. Heineken, denk van niet. Er loopt te veel jeugd langs. En wat is er nou mis met ING, toch geen ‘harde verkopers’ in hun leenreclame.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Ad en Marie Jansen

    Exportproduct? Moeten we buitenlanders er ook nog mee lastig vallen?
    Wat ING betreft: ter gelegenheid van de promotie van suffige plastic kaartjes (met aardappeltongval “ING-cards” genoemd), zijn wij in korte tijd op tal van manieren door ING belaagd, waaronder grote banners op nota bene een betaalde webmaildienst, ongevraagd geadresseerd drukwerk en een omslag van de Metro. Als je dan na een tijdje van diezelfde bank onbeschoft grote reclameborden ziet die de luchthaven en zelfs de slurven naar de vliegtuigen bevuilen, dan hebben wij voorlopig wel onze maag vol van de ING. De vorige grote baas daar was bovendien een grootgraaier, maar ze schijnen inmiddels een nieuwe te hebben. We weten niet wat die verdient, maar dat zal ook niet weinig wezen. Voor het reclamegezeur van grootgraaiers zijn wij extra gevoelig. Immers wat denken figuren als Moberg en Groenink wel om met hun vette portemonnees ons (vooral op tv) lastig te vallen met hun gezemel dat wij hun rotzooi moeten kopen. Alsof dat soort volk nog niet genoeg verdient.
    Wat de inhoud van ING leenreclame is, daar hebben wij geen idee van. Wij volgen de inhoud van reclame gewoonlijk niet – wij zappen het consequent weg – dus hebben wij daar geen oordeel over. We willen het niet eens weten.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Tom

    @Ad en Marie: Ik krijg langzaamaan het gevoel dat jullie iets tegen reclame hebben. Als reclameliefhebber weet je natuurlijk dat er aan de andere kant van het spectrum ook reclamehaters rondlopen, maar de vasthoudendheid waarmee jullie telkens van leer trekken verbaast me wel. Jullie site “We zijn het zat!” http://home.12move.nl/sh375904/wezynzat.htm (voor de liefhebbers) geeft denk ik redelijk goed aan hoe diep het zit. De antipatie druipt er af en negativisme viert hoogtij. Wat jullie ervaren als bijzonder ergerlijk is slechts een beproefd middel voor bedrijven om te proberen consumenten te informeren, prikkelen of verleiden. Over de vorm valt inderdaad soms te twisten, maar of het nou allemaal zo erg is… de meeste reacties komen op mij over als tamelijk overtrokken.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Ad en Marie Jansen

    @Tom. Kritiek op reclame hebben mag zeker niet? Alsof wij de enige zijn die er zo over denken! Kijk eens naar de reacties op internet als onderwerpen als telemarketing, spam of reclame op tv aan de orde komen! Wij geven op onze eigen manier uiting aan onze ergernis. Bedenk wel dat wij vroeger braaf alle reclame op radio en tv uitzaten. Maar geleidelijk groeide onze irritatie over het hoge volume, de onnozelheid, de onwaarheden en de frequentie. Het kookpunt werd bereikt met spotjes van McDonalds en Center Parcs. Daarbij ging het geluid ook zonder afstandsbediening op een gegeven moment al uit. De radio bleef jarenlang aan tijdens de reclame, tot het ‘liegal en fainans’-gezemel van Eiffel Consultancy en het gezeur van Pullman matrassen ons echt de neus uitkwamen. Wij hebben jarenlang gesurfd op internet zonder reclamefilter en we hadden aanvankelijk ook geen spamfilter. Je mag ons negativisten vinden, maar we hebben lange tijd de reclame alle ruimte gegeven. Maar de reclamewereld wil meer, meer, meer, ons steeds vaker lastig vallen, vanuit steeds meer invalshoeken. En aangezien wij ons bij onze aankopen toch niet of nauwelijks laten leiden door reclame, waarom zouden we er dan nog aandacht aan besteden? Waarom autoreclames als je toch geen auto rijdt? Waarom bankreclames als je al een bank hebt? Waarom Center Parcs reclame uitzitten als je toch niet van plan bent daar naar toe te gaan? Ligt het aan ons dat we vroeger niet en nu wel reclame wegzappen? Ligt het aan ons dat we nu met een reclamefilter surfen? Ligt het aan ons dat we pop-ups niet tolereren? Veel mensen surfen zonder reclamefilter omdat ze niet weten dat die bestaan. Velen blijven zich ergeren aan telemarketeers omdat ze niet weten dat Infofilter bestaat. Als reclameliefhebber sluit je er misschien maar liever de ogen voor, maar de weerstand tegen reclame wordt groter. Het onbehagen is alleen niet gekanaliseerd. Maar als de reclamewereld doorgaat met zich op steeds meer manieren steeds vaker op te dringen, dan dat komt nog wel.

      /   Beantwoorden  / 
  6. Tom

    @Ad en Marie: Kritiek hebben mag natuurlijk altijd. Op veel reclame valt ook wel wat aan te merken, wat mij alleen opviel was dat er in verhouding wat weinig constructieve kritieken tussen zitten. Volgens mij zit niemand echt te wachten op telemarketing, pop-ups of spam, op dat punt zal vrijwel iedereen het met jullie eens zijn, maar tv-commercials (ook de ergerlijke) vallen toch hooguit in de categorie ‘noodzakelijk kwaad’. En reclame kan toch zelfs gewoon leuk zijn? Zo’n commercial zoals die nieuwste van Coca Cola is toch gewoon een schitterend stukje werk?

      /   Beantwoorden  / 
  7. Jos van Liempd

    @Tom: Ik vermoed dat Ad en Marie zelf ‘in de reclame zitten’. Als dat niet zo is, dan moeten ze in ieder geval snel met hun map met werk gaan solliciteren.

      /   Beantwoorden  / 
  8. Redactie, Michael

    @Tom & Jos: ja, schitterend die Coke-commercial, gisteravond weer op de buis gezien. Maar dat willen Ad en Marie niet zien, hoor. Ze hebben de pest aan reclame en worden er niet door beinvloed. Zeggen ze. En kunnen goed zonder leven, zeggen ze.
    Heb net als Jos het gevoel dat ze -hij denk ik- in de reclame zit of in ieder geval heeft gezeten. Wilde ze vorig jaar eens strikken voor een interviewtje in Adformatie, maar toen gaven ze -gaf hij- niet thuis helaas. Het zou een saaie samenleving worden, zonder reclame, zonder, herstel, goeie -en niet te veel- reclame. De samenleving van Ad en Marie kennelijk.

      /   Beantwoorden  / 
  9. Jos van Liempd

    @Michael: gelukkig dat ik niet de enige ben die dat gevoel heeft. Ad en Marie praten net iets TE deskundig over reclame e.d. Overigens vind ik wel dat ze tot op zekere hoogte een aardige luis-in-de-pels-functie hebben (voor zover wat ik van ze gezien heb). En dat zou ik toejuichen.
    Maar er kan natuurlijk ook gewoon weer een of andere verzuurde mid-life reclamestrateeg achter zitten.
    Ik stel voor dat je er in ieder geval een apart onderwerp aan gaat wijden, liefst met links naar hun eerdere bijdragen.
    Je bent het toch niet zelf, Michael?? :D

      /   Beantwoorden  / 
  10. Redactie, Michael

    @Jos: ik hou ze goed in de gaten hoor (:-), maar laat ze ook rustig hun gang gaan. Ook op vakblog Adfoblog treden de vaak op, why not. NEE ZEG, ikzelf, mijn alter ego?
    Ik verdedig (goede) reclame juist altijd. Zou ik anders dit schrijven op dit blog (over Loden Leeuwen winnen)?
    ”Citaat uit de Telegraaf over het programma van vanavond: ”Overigens vinden reclamemakers het vaak geen schande om de Loden Leeuw te winnen, zegt de redactie van Radar, want een irrante reclame blijft in elk geval hangen.”
    ”Nou, die redactie van Radar moet toch maar eens een reclame-opleiding gaan volgen. En de betreffende redacteur van De Telegraaf ook, als ze dat geloven. Rader-presentatrice Antoinette Hertsenberg woont nota bene samen met een ex-reclameman.” Amen. Oja, die man van MediaMarkt vond die LL prettig om te ontvangen. Een uitzondering hoor.

      /   Beantwoorden  / 
  11. Jos van Liempd

    @Michael: toch wel een klein beetje jammer, dat jij het zelf niet bent. Dat had toch aardig wat blogtraffic kunnen genereren, als ik die skoep had gehad ;-)
    Overigens, MediaMarkt mag van mij ook nog een Loden Lamp o.i.d. krijgen voor hun onbegrijpelijke lelijke h-a-h folder. Ik koop er zelf ook wel eens iets, maar na de misplaatste Van Gaal, de tenenkrommende kope-kope-kope eikel en de fysiek vieze folders wordt het wel moeilijk. Ik hou er zo van als de reclame ‘mooi klopt’ met de rest…

      /   Beantwoorden  / 
  12. Student economie

    Je kan wel merken dat Ad en Marie Jansen geen verstand hebben van marketing.
    Dit is DE manier om reclame te tonen op een originele, interessante, actieve manier, ipv een poster o.i.d.
    Voor Ad en Marie..wisten jullie dat WIJ (als mens zijnde) voor 98% aan producten kopen door naamsbekendheid (dus waar we de naam van kennen…) waarbij van hiervan 70% producten, die wij kennen door de meest irritante reclames…en ze hierdoor kopen.. Toch best handig heh reclames, misschien irritant.. maar als je naar de bahamas gaat en op de loopband een Nokia reclame ziet, op een vernieuwende best mooie manier, moet je mentaal wel echt verpest zijn als je je daar over gaat druk maken…

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.